Läroplanskoppling - De tidiga flodkulturerna
Samhällsorienterade ämnen
Historia
Åk 1–3
Att leva i världen
- Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt förändrade levnadsvillkor i samband med övergången till jordbruk.
Att undersöka verkligheten
- Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.
- Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Åk 4–6
Att undersöka verkligheten
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Åk 7–9
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Framväxten av högkulturer i olika delar av världen, till exempel i Afrika, Amerika och Asien. Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
- Europeisk kolonisation och slavhandel. Konsekvenser av detta för människor och kulturer samt för det ökade globala handelsutbytet mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Religionskunskap
Åk 4–6
Religioner och andra livsåskådningar
- Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet.
- Likheter och skillnader mellan och inom några religioner.
- Begreppen religion och livsåskådning.
Åk 7–9
Religioner och andra livsåskådningar
- Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.
- Religionernas uppkomst, spridning och geografiska utbredning i dag.
Gymnasieutbildning (Lgy 2025)
Historia - kurser 1b, 1b, 2a, 2b
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att skaffa sig:
Religionskunskap, nivå 2 - 50 poäng
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att skaffa sig:
- Etiska och existentiella frågor som är relevanta för utbildningens karaktär. Analys och reflektion utifrån relevanta begrepp och modeller samt i förhållande till olika föreställningar inom religioner och andra livsåskådningar.
Publicerad den 19 maj 2020
Uppdaterad den 21 apr 2021