Så här jobbar vi med hållbarhet
Hållbarhetsarbetet är en integrerad del av Världskulturmuseernas verksamhet. Det når våra besökare bland annat genom utställningsprojekt och programpunkter, men vi har också ett aktivt arbete bakom kulisserna med att utvärdera och ständigt förbättra det sociala, miljömässiga och ekonomiska ansvarstagandet i våra inköp och upphandlingar, verksamhetens drift och energianvändning, hur vi reser och transporterar material och föremål och hur vi hanterar vårt avfall.
Sedan 2017 har Världskulturmuseerna ambitionen att utöka miljöarbetet till ett mer omfattande perspektiv som utgår från Agenda 2030 och innefattar alla dimensioner av hållbarhet: den ekologiska, den sociala och den ekonomiska. Vår senaste miljöutredning har påvisat de fem områden där verksamheten har störst hållbarhetsmässig påverkan och där vi kan skapa stor nytta genom förändrade arbetssätt och hantering. Dessa områden är:
- Samhällsroll
- Upphandling – inköp, avrop och krav på leverantörer av varor och tjänster
- Energi – samverkan och hyresavtal
- Transporter/tjänsteresor – IT och webmöten
- Avfall och materialhantering
Här är ett utdrag av myndighetens hållbarhetsmål för 2022 som exempel på hur vi arbetar med att hantera vår påverkan.
- Att anordna minst ett utbildnings- och inspirationstillfälle för personalen och samverkanspartners som verkar i våra museer.
- Att utveckla och tydliggöra myndighetens information om hur vi arbetar med Agenda 2030 och de nationella miljökvalitetsmålen
- Att ställa miljö- och hållbarhetskrav i alla upphandlingar aktuella för översyn under året
- Att uppdatera och utveckla informationen om hållbara inköp/upphandlingar på myndighetens intranät
- Att fortlöpande utveckla samverkan med hyresvärdar om hållbarhetsoptimerande åtgärder i fastigheterna, tex gällande värmeförsörjning, ventilation och vatten
- Att kontinuerligt arbeta internt med energieffektiviserande åtgärder i verksamheten, t ex genom utbyte till LED-belysning
- Att under året uppdatera och tydliggöra riktlinjerna för digitala respektive fysiska möten.
- Att förbättra möjligheterna till att följa och uppskatta utsläppen från tjänsteresor i reserapporteringsverktyg
- Att förbättra möjligheterna till sopsortering för personal och besökare
- Att färdigställa dokumenterade rutiner och arbetssätt för planering av större inköp samt avyttring inom utställningsproduktion och fastighet, i syfte att uppnå en mer cirkulär materialhantering
Publicerad den 17 nov 2021
Uppdaterad den 17 nov 2021